HjemmekontorNettside for pålogging til ASPGå til innlggingssiden for ASPFor å logge inn trenger du tre ting: Brukernavn og passord - Dette får du via din leder. Appen Microsoft Authenticator. For at vi skal være sikker på at du er deg når du logger deg på med brukernavnet og passordet ditt, ber vi laste ned appen Microsoft Authenticator til din private mobiltelefon. Har du mistet tilgangen til Microsoft Authentication grunnet bytte av mobil? Dersom du har byttet/mistet telefonen og således ikke har tilgang til Authenticator-appen, kan den registreres på nytt. Man logger inn på Office med din epost som brukernavn og passordet på ASPen. Benytt SMS-metode i stedet for godkjenning i appen. Da kan man legge til nye enheter, evt. slette gamle. Hvordan gjør jeg dette? Gå til https://mysignins.microsoft.com/security-info Velg Sign in another way. Velg Text. Du mottar deretter en SMS med sekssiffret tallkode. Hvordan installere Microsoft Authenticator Dersom du logger på fra et sted der du ikke er tilkoblet kommunenes nettverk vil du bli bedt om å godkjenne på et varsel fra appen. Dette gjelder alle Microsoft-tjenester, slik som Outlook og Word, både på nett og selve applikasjonen. Dette gjelder kun dersom du f.eks er på reise eller er hjemme. På kontoret vil du ikke få beskjed om å skrive inn en slik kode. Last ned appen Last ned fra Google Play Last ned fra App Store Les veiledningen Gå til veileder for Microsoft Authenticator (PDF, 2 MB) Sikkerhet og personvern Sikkerheten og personvernet er noe vi alle ivaretar i fellesskap. Her er noen enkle anbefalinger for å ivareta sikkerheten og personvernet: Får du epost/sms med oppfordring om klikke på en lenke, og du er litt i tvil. Still spørsmål tilbake til avsender, eller åpne nettleser og forsøk å navigér deg inn til nettsiden lenken viser til. Opplever du noe du synes er mistenkelig, ikke være redd for å ta kontakt med IT-tjenesten. Spør heller en gang for mye enn en for lite. Mange jobber nå via hjemmekontor, og behovet for å sende dokumenter mellom ansatte øker. Tenk over innholdet i dokumentet før du sender det på epost, da ikke alt bør sendes på epost. Dine nærmeste som kanskje også er hjemme er trolig ikke den største risiko, men husk å låse pc eller logge av når du ikke jobber på den. Tenk også over hvilken informasjon du har tilgjengelig i papirdokumenter og på skjermen. Dine barn og samboer bør kanskje ikke se denne informasjonen. Tenkt også over informasjonen du utgir til dine nærmeste når du sitter i videomøte eller telefonsamtale som er jobbrelatert. Sist endret 26.02.2024 12.30