Nyhetsbrev: Indre Namdal Legetjeneste

Februar 2025

Vi jobber med å etablere Indre Namdal Legetjeneste. I den forbindelse lager vi nyhetsbrev for å informere om status i arbeidet og viktige milepæler.

1.2         Indre Namdal Legetjeneste

Bakgrunn for arbeidet:

Kommunene i Indre Namdal, i likhet med mange kommuner, opplever utfordringer med stabil legedekning. Dette gir et lite forutsigbarhet for pasientene, og det er økonomisk krevende for kommunene.  

I undersøkelser om hva som er viktig for fremtidens – og nåværende arbeidstakere skårer godt arbeidsmiljø høyt. Å være fastlege i en liten kommune kan ofte være ensomt, det er et stort ansvar og man har lite faglig fellesskap.  

Kommunene i Indre Namdal har til sammen 7 legehjemler, i dag fordelt på fire kommuner. Gjennom et arbeid, som startet i 2022, har man sett på mulighetene for å samle legene i et fellesskap. Målet er trygghet for pasienter og attraktivitet for legene.  

Lege, og legetjenester, er en av de viktigste tjenestene en kommune gir til sine innbyggere. Trygghet er det ordet som skårer høyes når vi gjennomfører undersøkelser blant innbyggerne om hvilke verdier som er viktigst for dem. Legetjenestene er absolutt endel av trygghetsfølelsen til innbyggerne. For å sikre denne tryggheten til sine innbyggere er det viktig for alle kommunene å ha et likt eierskap og likt ansvar for legetjenestene i Indre Namdal. For å sikre likt ansvar og eierskap ser man på en organisering med kommunalt oppgavefellesskap.  

For å kunne organisere legetjenestene i et oppgavefellesskap må man ha noen unntak fra lover og forskrifter. I den forbindelse er man med videre i Regjeringens forsøksordning for kommuner og fylkeskommuner.

Det jobbes nå i tett dialog med Helse – og omsorgsdepartementet, Kultur – og likestillingsdepartementet og Kommunal – og distriktsdepartementet for å utforme en lokal forskrift og en samarbeidsavtale mellom kommunene.  

 

Status februar:

Det jobbes med utarbeidelsen av lokal forskrift og samarbeidsavtale mellom kommunene.

Arbeidsgruppen (kommunalsjefene for helse i kommunene) har jevnlige møter der man jobber seg gjennom ulike problemstillinger. Det er tett dialog med ulike departement for å drøfte problemstillingene og konkludere på disse.

Vi bruker KS Advokat for å kvalitetssikre arbeidet og samarbeidsavtalen mellom kommunene.

Dialog med tillitsvalgte:

Det er gjennomført et møte med tillitsvalgte og det planlegges flere møter med de tillitsvalgte for å diskutere organiseringen av Indre Namdal Legetjeneste.

 

Fremdriftsplan:

Dette er den fremdriftsplanen vi jobber etter. Det kan bli endringer.

 

10/2: Indre Namdal sender utkast til forskrift til departementene

10/3: Departementene gir skriftlig tilbakemelding på utkast til forskrift

14/3: Møte mellom Indre Namdal og departementene

21/3: Indre Namdal sender nytt utkast til forskrift til departementene

28/3: Departementene gir tilbakemelding på forskriften – mål om at departementene og Indre Namdal er omforent om forskriften

1/4: Indre Namdal har frist for saksunderlag, inkl. omforent forskrift

9/4: Formannskap i alle kommunene der lokal forskrift og samarbeidsavtale legges frem

10/4: Lokal forskrift sendes ut på høring

21/5: Høringsfrist på lokal forskrift

Dialog mellom departementene og Indre Namdal om behov for ev. justeringer etter høringen.

2-6 juni: Formannskapsmøter i alle kommunene med innstilling til kommunestyrene

9- 20 juni: Kommunestyremøter i alle kommunene med vedtak

Slutten av juni: Endelig søknad om forsøk og forskrift sendes til KDD for godkjenning

Senest slutten av august: Godkjenning av forskriften fra departementene

1/1-26: Oppgavefelleskapet i full funksjon

I perioden der lokal forskrift er ute på høring vil det bli gjennomført informasjonsmøter i alle kommunen.

 

2.2         Piloten med Visiba

Kommunene har frem tom 31. januar testet en digital måte for innbyggere å kommunisere med legekontoret. Dette var en planlagt test, som vi har høstet erfaringer fra. For noen innbyggere var løsningen fin. Innbygger kunne skrive og sende en henvendelse til legekontoret. Løsningen var detaljert og for enkelte kunne den oppleves tidkrevende. Kommunene valgte å ikke forlenge testperioden.

3.2         Status EPJ

Når vi blir en felles legetjeneste, er det med fordel at det benyttes samme pasientjournalsystem på de fire legekontorene. Kommunene Grong, Røyrvik og Namsskogan har siden 2023 og 2024 skiftet til samme pasientjournal system ved sine legekontor. Lierne kommune arbeider nå for en overgang til sammen system, med overgang i mars måned.

4.2  Tilskudd til felles løsninger for videokonsultasjon

Vi har fått midler fra helseteknologiordningen. 400 000 kr som skal brukes til å etablere felles løsning for videokonsultasjon ved henvendelse til legevakt.

 

5.2         Politiske møter

Hvert år gjennomføres det møter med ulike departement i forbindelse med Bygdevekstavtalen. I år hadde vi blant annet møte med Helse – og Omsorgsdeparementet og Kommunal – og distriktsdepartementet.

Vi legger med to sitater fra Statssekretær i Kommunal – og distriktsdepartementet Emil Raan i forbindelse med møtet 11- 12 februar:

“Omsorgstjenestene er en av de sektorene som i dag og fremover vil stå overfor store rekrutterings- og kapasitetsutfordringer. Dette gjelder også fastlegetjenesten. Jeg tror samarbeid må være en del av løsningen, og det er svært inspirerende at Indre Namdal ønsker å teste en ny måte å organisere legetjenestene på. Det er slik vi må tenke. “

 

“Vi er helt nødt til å tenke nytt, for å legge til rette for å levere gode tjenester også i fremtiden. Derfor er jeg veldig glad for at Indre Namdal nå jobber med å få på plass et forsøk for å møte utfordringen gjennom interkommunalt samarbeid. Får vi resultater her, er dette noe som virkelig kan ha overføringsverdi til andre distriktskommuner.”

 

 

Fra

Arbeidsgruppen i Indre Namdal Legetjeneste (Kommunalsjefene for helse)